Neem contact op: (038) 385 51 61

VR geen meerwaarde

‘Als je hier gaat staan op de plattegrond, kan jij je dan voorstellen wat je ziet?’ Deze vraag stelde ik twee jaar geleden aan een klant waarvoor we onder architectuur een nieuw bedrijfspand ontwikkelden. ‘Nee…’ antwoorden beide heren. Toen lieten we hen een eenvoudig 3D model zien en meteen begon het ontwerp te leven, op dat moment begrepen ze de gedachtegang van de architect.

Uit een afstudeeronderzoek binnen Groothuis Bouwgroep blijkt dat 2D tekeningen voor de beeldvorming eigenlijk helemaal niet meer van waarde zijn. Alleen 3D beelden zijn voldoende voor onze klanten. 3D beelden gebruiken we al jaren in onze aanbiedingen. Impressies, animaties, 3D doorsnedes en plattegronden, alles draagt bij aan de beeldvorming. Maar er ontbrak nog één element: beleving. Het ruimtelijke gevoel meegeven waardoor een klant zich een voorstelling van de ruimte kan maken. Daarom hebben we 3D naar een hoger niveau getild binnen Groothuis Bouwgroep, we hebben vol ingezet op VR.

VR is de virtuele werkelijkheid die je met behulp van een speciale 3D bril ervaart. Deze bril bepaalt je gezichtsveld zodanig, dat je het gevoel hebt werkelijk in de gepresenteerde ruimte aanwezig te zijn. Hierdoor is het dus mogelijk om een gebouw dat nog niet gerealiseerd is, te beleven alsof het al gebouwd is. En dat legt de link met BIM, waar Hendrik eerder een blog over heeft geschreven. We bouwen het gebouw immers al twee keer, eenmaal digitaal en eenmaal in werkelijkheid. Met behulp van VR kan de klant nu ook beide bouwvormen ‘in werkelijkheid’ beleven. Win-win!

Eén plus één is twee, dus aan de slag met VR! Team samenstellen, projecten selecteren, testen en tot de conclusie komen dat een modelleur geen ontwerper is. Ai, dat vraagt wel even een andere insteek dan van tevoren gedacht. Daar komt bij dat een geïmporteerd model van een bouwpartner niet direct presentabel is in VR, een mooie stucwand wordt niet gemodelleerd en uit een wereld aan digitale materialen en texturen moeten keuzes gemaakt worden die ook in VR de werkelijkheid nabootsen.

Dat stelde ons voor een aantal keuzes. Samen met onze partner Recreate, die de tools heeft ontwikkeld om BIM modellen om te zetten naar VR, zijn we samen met andere gebruikers een pilotteam gestart. Gezamenlijk zijn we aan de slag gegaan om de vertaling van BIM naar VR te optimaliseren. Na twee jaar zijn we op het punt gekomen dat we VR modellen kunnen presenteren die zonder extra tekenwerk van de modelleurs, de klant een goede ruimtelijke beleving geven waarin materialen en texturen de werkelijkheid benaderen.

En de reacties zijn steeds weer verrassend. Waar wij continu verbetering zien, ziet de klant meer dan hij verwacht. De klant verwacht een 3D presentatie, maar om de bouwplannen nu al in VR te ervaren is een heel andere dimensie. Zelf door het gebouw lopen, ontwerpkeuzes maken door in een ruimte aanpassingen te doen en een ruimtelijk gevoel krijgen door het gebouw in te richten met meubilair en magazijninrichting overtreffen de verwachtingen.

De next-step is informatie toevoegen aan VR. Een technische omschrijving is straks niet meer nodig, alles dat een klant wil weten is op te vragen in het VR model. Ook na de bouw, als het VR model as-built aan de klant beschikbaar wordt gesteld. Onderhoudsvoorschriften, artikelnummers, kleuren, draagstructuren, alles komt beschikbaar in de virtuele omgeving.

Dat brengt ons bij een andere virtuele toepassing: Augmented Reality, oftewel AR. Deze toepassing voegt een virtuele werkelijkheid aan de bestaande omgeving toe. Dit wordt de toekomst voor de bouw. Geen tekeningen meer, maar een Hololens of Google glass die de bouwtekeningen in 3D op exact de juiste plek projecteren, voorzien van installatiehandleiding. En de klant kan straks met zijn telefoon de draagstructuur en leidingen in een wand lokaliseren, waardoor een plankje aan de muur meteen op de juiste plaats gemonteerd wordt. Op de achtergrond zijn we met deze ontwikkeling bezig, maar eerst ligt de focus op het optimaliseren van VR.

Dus, VR geen meerwaarde? VR is de meerwaarde voorbij. VR is de nieuwe manier van aanbieden, de nieuwe standaard waar we als aanbieder van vastgoedoplossingen niet meer zonder kunnen.

Menu