Neem contact op: (038) 385 51 61

Blog: Sociale innovatie

Auteur: Marc Klaver / 8 november 2019

“Onze inzet gaat verder, wij stapelen niet alleen stenen. Wij bieden ruimte om te ondernemen, efficiënt, verantwoord en duurzaam. Dat vereist soms een heel andere benadering.”

In mijn vorige blog schreef ik dat we samen met klanten en eigen medewerkers innovatieve ontwikkelingen voor Groothuis gingen onderzoeken en zo richting zouden bepalen. Dit hebben we uiteraard gedaan. In deze blog focus ik me op waarom we in de bepaling van onze ontwikkelrichting bewust voor een andere benadering hebben gekozen. In de afgelopen periode hebben we een kapstok ontwikkeld voor het ‘vangen’ van creatieve, innovatieve ideeën binnen Groothuis. Een sociale innovatie.

Sociale innovatie

Merkt u het ook? Veranderingen die zich steeds sneller opvolgen? Wij wel! Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op in ons bedrijf. Of het nu gaat om digitalisering of nieuwe technologieën, de vernieuwingen gaan steeds sneller. Medewerkers worden steeds sneller geconfronteerd met deze veranderingen en moeten de veranderingen elke keer leren begrijpen. Als je dit beschouwd dan betekent voorgaande dat het succes van onze onderneming steeds meer afhankelijk wordt van de wijze waarop wij met deze veranderingen omgaan en welke acties we uitzetten om verandering mogelijk te maken en uiteindelijk ‘in business’ te blijven.

 

Ik weet niet hoe innovatie en verandering bij u wordt vormgegeven, maar ik verwacht dat de neiging bij innovatie- en veranderprocessen er één is van veel tijd en nadruk leggen op de harde, puur technologische factoren van innovatie. Heel goed natuurlijk! Technologische innovatie is weliswaar prima voor het creëren van nieuwe kennis, maar het snel en optimaal benutten hiervan vraagt mijns inziens juist om sociale innovatie. Essentieel ook om met die steeds sneller elkaar opvolgende veranderingen om te kunnen gaan. Maar wat is sociale innovatie nu precies? En wat doen we daar binnen Groothuis aan?

Wij beschouwen sociale innovatie als een manier van organiseren waarin wij iedere Groothuis medewerker zoveel mogelijk zelfsturend kunnen laten werken. Zij worden op deze wijze actief betrokken bij besluitvorming en innovatieprocessen. Zo wordt de autonomie, creativiteit en ondernemerschap gestimuleerd, en worden wij voortdurend aangespoord om onszelf te ontwikkelen en buiten de gebaande paden te denken. Bottom-up dus en niet van bovenaf opgelegd door ons management. Dankzij deze bottom-up structuur en het stimuleren van out-of-the-box denken, kunnen wij tot nieuwe ideeën komen. Vervolgens kan de opgedane kennis worden geïntegreerd en toegepast.

Maar nu concreet. De afgelopen periode hebben we als management van Groothuis richting gegeven aan ‘slechts’ een innovatieagenda met doelstellingen voor de komende jaren. Voor de invulling van deze doelstellingen hebben we in het kader van sociale innovatie, bewust gekozen dit over te laten aan de medewerkers. Dit betekent dat medewerkers zelf invloed hebben op de richting die we als bedrijf opgaan. Zij werken elke doestelling in een verbeterteam uit middels een scrum methode. Zo maken we het voor de teams mogelijk om projecten op een productievere wijze op te leveren en eventuele problemen snel te kunnen tackelen. Daarnaast wordt optimaal ondernemerschap en creativiteit gevraagd van de medewerker. De medewerkers zijn nu immers zelf verantwoordelijk voor de manier waarop de doelstellingen worden bereikt, wie zij daarbij betrekken en wanneer voor hunzelf een ontwikkeling of verbetering echt werkt en klaar is. Ze werken in multidisciplinaire groepen samen. Dat is best wennen, want we weten niet altijd exact waar iedere persoon goed in is. Na verloop van tijd merk je dat competenties die een ieder meebrengt optimaal worden ingezet. Ook krijgen zij meer begrip voor de ander en zijn of haar situatie. Ze kunnen elkaar betrekken bij dingen die ze zelf moeilijk vinden. De medewerkers worden zo ‘in hun kracht’ ingezet. Hiermee zijn wij als Groothuis rentmeester van hun competenties en talenten. Prachtig!

Menu