Neem contact op: (038) 385 51 61

Blog: Groeien in innovatie

Auteur: Marc Klaver / 20 juni 2019

De toekomst van het zakendoen zal veranderen. Zoveel is wel zeker, maar hoe dit eruit gaat zien weten we niet. Als we om ons heen kijken zien we verschillende dingen gebeuren. Zo is talent schaars, weten we dat er economisch mindere tijden aankomen en zien we dat (het gebruik van) data steeds belangrijker wordt. Hoe moeten we daar nu als bedrijven op inspelen? En waar investeer je verstandig in?

 

Wij als Groothuis Bouwgroep zijn echt bezig met die toekomst, zo leest u ook in onze vorige blog. Eén van de zaken waarin wij investeren zijn innovatie en kennisopbouw. Dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Immers, in de bouw wordt veel projectmatig gewerkt. Hoe zorg je er dan bijvoorbeeld voor dat de innovatieve kennis en ervaring van het ene project wordt meegenomen in het volgende? Borging dus. Een oplossing kan zijn: ‘geef innovatie en het opbouwen van kennis een centrale plek in je organisatie’. Groothuis Bouwgroep heeft dit bewust gedaan en mij als Innovatie Manager verantwoordelijk gemaakt voor innovatie en opbouwen/borgen van kennis. Is het hiermee geborgd? Of zijn we er dan? Nee…

 

Innovatie begint daar waar het begint…
Maar wat te doen dan? In mijn optiek begint innovatie daar waar een willekeurige medewerker ziet dat iets beter kan of moet. Dat kan letterlijk overal in het bedrijf zijn. Een (bouw)logistiek dat anders moet om tijd te besparen, een bestellijst die kan worden ingekort omdat verschillende zaken toch nooit worden besteld of we betrekken klanten eerder in het traject om verwachtingen beter te managen. Het is zaak als bedrijf deze innovaties in beeld te krijgen en die uit te bouwen. Want achter elk verbeteridee zit een diepere drijfveer. Dat is waar ik naar opzoek ga, want daar zit het echte potentieel.

Inclusief ontwerpen…
Maar ik hoor u zeggen. “Hebben ze bij Groothuis Bouwgroep dan geen duidelijk plan anders dan dat innovatie begint waar het begint?” Nee, nog niet. Maar we zijn hard op weg. Daarbij worden we geholpen door een op innovatie doorgaans intrinsiek gemotiveerd mens, die werkt bij Groothuis. Eén van de zaken die Groothuis steeds beter doet is het inclusief ontwerpen van gebouwen, samen met de klant. We creëren op deze wijze ‘waarde’ samen met de klant. Dit is een cruciaal verschil met ‘vroeger’. Vroeger, toen ontwikkelde een bedrijf een gebouw of gebouwen, maakte er reclame voor en hoopte dat het werd verkocht. De consument was toen compleet passief. Wij vinden dat de moderne consumenten actieve deelnemers moeten zijn aan het proces van waardevermeerdering.

 

Maar zouden we daar als Groothuis Bouwgroep niet nog verder in kunnen gaan? Zouden we ons niet nog iets meer kunnen concentreren op het creëren van nieuwe ervaringen voor klanten? Want zit daar nu niet de toegevoegde waarde in? We willen graag het platform zijn waarop klanten kunnen vertellen wat voor hun waarde toevoegt.

Het prachtige aan dit businessmodel is dat het alle onzekerheid weghaalt uit het ontwerpen van een nieuw gebouw. Vroeger deden bouwbedrijven marktonderzoek en op basis daarvan werd er iets ontworpen waarvan het afwachten was of de klant het ook echt leuk zouden vinden. Nu hoef je geen marktonderzoek meer te doen; de klanten vertellen je zelf wel wat ze leuk vinden!

 

Ontwikkelingen onderzoeken…
De komende tijd gaan we de ontwikkelingen samen met klanten en eigen medewerkers oppakken, onderzoeken en bepalen we met elkaar welke richting we kiezen. Wordt vervolgd!

Menu