Neem contact op: (038) 385 51 61

Blog: Medewerkers inzetten op de toekomst…

Auteur: Jenine Altena / 4 september 2019

Medewerkers inzetten op de toekomst, hoe doe je dat?
In deze tijd wordt veel gevraagd van werknemers. We moeten snel schakelen, innovatief zijn en dat alles in een razend tempo. Met soms als gevolg een burn-out of een overspannen werknemer. Hoe voorkom je dit en hoe zorg je ervoor dat je als zowel werkgever als werknemer het beste haalt uit je medewerkers, uit het werk en daarmee het beste resultaat bereikt? Maar vooral voor nu en voor de toekomst? Oftewel, hoe geef je vorm aan duurzame inzetbaarheid en vitaliteit?

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit is een actueel thema. Met name over hoe we de oudere medewerker inzetbaar houden is ook binnen onze branche een hot-item. Toch vraag ik mij af waarom de focus sterk op deze doelgroep ligt. Vergeet de rest niet! De instroom van jongeren wordt ontzettend belangrijk. Juist binnen deze doelgroep zien we in de cijfers dat zij met name vatbaar zijn voor burn-out verschijnselen. Al die verwachtingen, opgelegd door zichzelf en hun omgeving, maar ook het bijblijven met de nieuwste ontwikkelingen, vergt veel. Zowel fysiek als mentaal wordt er steeds meer gevraagd van deze jongere generaties. Juist deze doelgroep zal tenminste de komende 45 jaar alles bij moeten benen. Niet niks toch?

Investeren in de inzetbaarheid van medewerkers gaat verder dan enkel aandacht voor het verbreden van (werk gerelateerde) kennis. We besteden veel van onze tijd op het werk maar minstens net zoveel thuis, dus de privé component is net zo belangrijk en van invloed. Je verdiepen in wat er zich om die medewerker heen allemaal afspeelt loont. Zorgen van thuis zal de medewerker ongetwijfeld meenemen naar het werk. Energie, motivatie en veerkracht tellen hierin mee. In hoeverre heeft iemand plezier in het werk, is diegene gemotiveerd, heeft hij/zij de wil om te werken en in hoeverre kan iemand met de dagelijkse problemen en uitdagingen omgaan? Natuurlijk zijn deze zaken veel lastiger tastbaar te maken en meestal zijn ze aan de oppervlakte niet zichtbaar, maar we kunnen op zijn minst door te vragen hier aandacht aan besteden.

De kern van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit is volgens mij balans, balans, balans. Misschien cliché, maar wanneer al de componenten in balans zijn, en we instrumenten inzetten om dit continu te verbeteren wordt een medewerker pas echt duurzaam inzetbaar en vitaal. Dit proces stopt nooit, dit loopt continu door. De economie staat ook niet stil en verschillende levensfasen van mensen volgen zich op met hun eigen problematiek. Als medewerker en als werkgever moet je blijven streven naar verbetering. Niet alleen in de werkzaamheden en bedrijfsprocessen, maar ook hoe je een medewerker kan ondersteunen om dat werk nog langer te kunnen doen.

Creëer met elkaar daarom een open sfeer waar aandacht is voor dit onderwerp, blijf in gesprek en draag gezamenlijk verantwoordelijkheid. Niet eenvoudig, maar wel haalbaar. Toch?

Menu