Neem contact op: (038) 385 51 61

Blog: Is innovatie voor Groothuis Bouwgroep het antwoord op deze crisis?

Groeien in innovatie Marc Klaver

“Door juist in tijd van corona te innoveren zorgen wij ervoor dat collega’s, in samenwerking met bedrijven, een steeds persoonlijkere en uniekere ervaring kunnen creëren voor het kunnen blijven doen van hun werk”

Bij het schrijven van deze blog zijn we 8 weken in ‘coronatijd’ en kennen we het verdere verloop van de pandemie nog niet. We weten niet of het virus zich op korte termijn laat beteugelen, of seizoenen ons helpen, hoe snel er groepsimmuniteit kan worden opgebouwd, wanneer een vaccin beschikbaar is en of het virus muteert en wellicht in golven terugkeert. We weten niet wat de impact zal zijn op onze economie en maatschappij. Wat we echter wel weten is dat er een tijd gaat komen dat we terugblikken op de coronapandemie en op de impact die ze heeft gehad op ons persoonlijk, op Groothuis Bouwgroep, onze economie en maatschappij.

Nieuwe werkelijkheid
Ik denk dat we op termijn zullen terugkijken, evalueren, afrekenen en vooral leren. De coronapandemie vormt net als eerdere crises een scheidslijn tussen een pre-corona en een post-coronatijdperk. Door logisch na te denken en te verbeelden kunnen we de contouren van een post-coronatijdperk al schetsen. Dit lijkt aanvankelijk onwerkelijk maar langzaam merk ik dat denken in contouren en mogelijke scenario’s ons helpt om focus aan te brengen. Zo ontstaat onze nieuwe werkelijkheid.

Deze nieuwe werkelijkheid onderscheidt zich van kleinere meer ‘routinematige’ reorganisaties door de grote tijdsdruk en meer schaarste aan middelen en betrouwbare informatie. Juist nu is, vanuit allerlei redenen, de verleiding groot om de reguliere instrumenten toe te passen en gewoon door te bouwen en te organiseren. Ik denk dat dat niet werkt. Daarom benadert Groothuis elk dilemma of probleem op dit moment niet meer routinematig maar sterk meervoudig en integraal.

Juist nu innoveren en investeren…
Sommige momenten in deze crisis vereisen echter onmiddellijke actie. Zo ook toen onze communicatie anders georganiseerd moest worden. Intern, maar ook met klanten en bouwpartners. Vergaderingen of gesprekken konden namelijk niet meer face-to-face plaatsvinden. Er ontstond een acute vraag naar beeldbellen en chatfaciliteiten. Als Groothuis Bouwgroep zetten we daarom innovaties nu juist door, we versnellen en proberen nu uit om op korte termijn het acute probleem op te lossen en voor de lange(re) termijn continuïteit te garanderen. Hier volgende enkele voorbeelden:

  • Deze crisis zou werktechnisch gezien weleens de geschiedenisboekjes in kunnen gaan als de ultieme doorbraak van het thuiswerken in ons bedrijf en sector. We hebben daarom gekozen om te investeren in Cloud werkplekken zodat we overal hardware-onafhankelijk kunnen werken.
  • Om goed te kunnen blijven samenwerken op afstand, hebben we versneld tooling geïntroduceerd waarmee iedereen kan beeldbellen en chatten. Hierdoor wordt de communicatie en het maken van de afspraken vergemakkelijkt en kan er prima op afstand worden gewerkt. Niet alleen intern, maar ook in samenwerking met klanten en bouwpartners.

… maar innoveer ook in sociale cohesie: opnieuw een sociale innovatie
Soms is een crisis nodig om te beseffen wat je hebt. Dit ga je namelijk missen en daardoor ga je kansen zien. Dit is volgens mij zeker het geval voor de sociale cohesie van Groothuis Bouwgroep. De sociale contacten mis ik op dit moment echt. En de les van deze crisis is wat mij betreft: het belang van sociale cohesie in ons bedrijf. Dus ik introduceer nu maar een nieuw woord: Samenredzaamheid (maar misschien bestaat dit al wel… J) Ik denk echt dat ‘samenredzaam’ het nieuwe zelfredzaam wordt en ‘wij’ het nieuwe ik. Als Groothuis Bouwgroep hebben we altijd al veel geïnvesteerd in sociale cohesie en dit vraagt op dit moment om innovatie. Daarom vond half mei onze eerste digitale kwartaalbijeenkomst plaats in ons digitale Café Oranje. Door met een ‘digitale bril’ naar ontmoeten te kijken is het concept van de kwartaalbijeenkomst aangepast op de digitale omgeving. Naast de inhoudelijke presentatie over het reilen en zeilen van Groothuis Bouwgroep, is er online geborreld en een pubquiz gespeeld. De volgende stap is het digitaal ontmoeten nog eenvoudiger en toegankelijker maken.

Menu