Auteur: Groothuis Bouwgroep

Editie: Grootspraak Zomer 2018

Jeroen Landman is ‘minder van de techniek en meer van de mensen’. Sinds begin dit jaar versterkt hij het directieteam en zet hij nu samen met Claudi Groothuis de koers uit voor de organisatie. De directeur van Groothuis Bouwgroep vindt het leuk om een ‘goede groep’ nog beter te maken. Volgens hem schuilt daarin voor een bouwbedrijf de sleutel tot succes. ‘Smiley, smiley, rendement’, is zijn credo. “Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden opdrachtgevers en die zorgen dat beide partijen rendement halen uit de samenwerking.”

“Honderden bedrijven kunnen een hal bouwen, maar hoe zorg je dat een opdrachtgever volledig tevreden is met het complex en ook nog iets krijgt waaraan hij zelf niet heeft gedacht?”, stelt Jeroen een retorische vraag. “Daarvoor heb je vooral heel veel kennis nodig, zodat je echt een meerwaarde biedt. Dat betekent dat Groothuis Bouwgroep én alle medewerkers zich voortdurend ontwikkelen en verder groeien. Daarin investeren we veel. In ons kenniscentrum krijgen medewerkers veel trainingen over bijvoorbeeld communicatie en assertiviteit, tot schrijftrainingen aan toe! Daarnaast investeren we ook constant in ontwikkelingen als BIM, VR en automatisering van processen.”

Dat vereist een bepaalde mentaliteit, weet Jeroen. Bij sollicitatie- en functioneringsgesprekken zijn proactief, positief en assertief woorden die veel aan bod komen. “Vaardigheden en kunstjes kunnen we mensen leren, beschikken over de juiste instelling is veel belangrijker. Wij zoeken mensen met ambitie die zich willen ontwikkelen. Bij Groothuis Bouwgroep krijg je die kans ook. Een timmerman die uit groeit tot uitvoerder, een werkvoorbereider tot projectleider. In de bouw maak je het onderscheid niet met machines, maar met mensen”, legt Jeroen uit.

Dat is een simpele weergave van de visie voor de komende jaren. Jeroen kwam in 2016 binnen als tijdelijke leidinggevende, maar bedrijf en persoon passen zo goed bij elkaar dat hij begin 2018 voor drie jaar als mededirecteur is aangesteld. “Als directeur in een organisatie die bijna 60 jaar bestaat heb je rekening te houden met historie, cultuur en mensen. De waarden van Groothuis Bouwgroep sluiten aan bij mijn waarden. Een klik met directie, MT en familie is een vereiste”, vertelt Jeroen.

Het management team bestaat uit: v.l.n.r. Jeroen Landman (directeur), Claudi Groothuis (algemeen-directeur) en Gerjan Timmerman (manager bouw).

“Veel bouwbedrijven zijn productiebedrijven: u vraagt, wij draaien. Onze kracht moet echter in onze eigen inbreng liggen. Wij voeren niet klakkeloos een bestek uit, maar brengen graag kennis en ervaring in om projecten te verbeteren. Op die manier ben je een aanbieder en krijg je opdrachten, omdat je bekend staat om topkwaliteit.”

Een ‘bouwaanbieder’ moet ook keuzes durven maken, vindt Jeroen. Niet alle bouwprojecten willen uitvoeren, maar kiezen voor het eigen specialisme. “Als je kijkt naar onze klantprofielen dan zie je dat wij veel werken voor MKB-bedrijven, de zorg, het onderwijs en de maakindustrie. Ook het renoveren en ombouwen van bijvoorbeeld verouderde schoolcomplexen is uitgegroeid tot een specialisme. Opvallend is dat we langdurige relaties hebben met familiebedrijven die ons al jarenlang het vertrouwen geven. Ook die kiezen voor onze aanpak, de betrouwbaarheid en de toegevoegde waarde, anders blijft een relatie niet zo lang goed.”

Niet voortdurend ad-hoc beslissingen nemen, maar vasthouden aan een lijn die een bedrijf op lange termijn zekerheid biedt. Dat is waar Jeroen nog zeker drie jaar aan werkt. “Groothuis Bouwgroep is een prachtig bedrijf met een heel jong team. Dat betekent dat we op alle fronten kunnen groeien. Met mijn kennis en ervaring wil ik daarin een rol spelen, zodat we in 2020 onze doelstelling hebben bereikt. Dan willen we een ‘9+ bedrijf’ zijn: een bedrijf dat bekend staat om het leveren van topkwaliteit waar mensen volop kansen krijgen. Op die manier ben je niet alleen aantrekkelijk voor opdrachtgevers, maar ook voor nieuwe medewerkers. Die vinden is immers een belangrijke uitdaging voor de bouwsector.”

 

Volgend artikel:
Vorig artikel: