Auteur: Ramina Reefman

Editie: Grootspraak Zomer 2018

We willen allemaal het liefst klanten en medewerkers die goed aansluiten bij de bedrijfsvisie en de wijze waarop jij als bedrijf graag wilt werken. Maar staan we er wel eens bij stil of we echt die boodschap vertellen gericht op wat jou bijzonder maakt ten opzichte van een andere aanbieder? Waarom doe jij wat je doet? Kunnen we uit al jouw inspanningen het goede gevoel halen wat jouw bedrijf bijzonder maakt voor de klant, maar ook voor die potentiele medewerker zodat deze bewust kiezen voor een samenwerking met jou? Neem eens een stuk van je website of vacaturetekst waarbinnen jij je aanbod promoot en vervang jouw naam door die van de concurrent. Ben je nog steeds onderscheidend of is de tekst dan zo te kopiëren en doet de ander dat ook?

Groothuis gaat verder
Groothuis realiseerde zich dat het onderscheidende vermogen in de markt al lang niet meer zit in het aanbieden en op tijd leveren van kwalitatief goede producten en/of diensten. Dat is een minimale vereiste, een basis, maar er is meer waarom klanten en medewerkers voor hen kiezen. Bij Groothuis ontstond de behoefte af te pellen wat hen bijzonder maakt, waarom zij doen wat zij doen en hoe zij dit van onbewust naar bewust en naar buiten kunnen positioneren richting klant en medewerker. De pijler branding was geboren en sinds enkele maanden ben ik betrokken om zowel de projecten customer branding (vanuit bedrijf StruQtuur) als employer branding (vanuit bedrijf Jobbing) te begeleiden. Wat je echt bijzonder maakt is soms lastig om zelf te identificeren. Aan mij de opdracht om die elementen eruit te halen en te vertalen.

Weet wie je bent en waarom je doet wat je doet
Hoe kan het dat je met de ene klant of medewerker meer een klik ervaart dan de andere? Of aan de andere kant, waarom jij de keuze hebt gemaakt om met Groothuis een samenwerking aan te gaan? Afwegingen die we maken om te kiezen voor een leverancier of werkgever is vaak een samenspel van meerdere aspecten. Tijdens verschillende sessies werd mij continu bevestigd dat Groothuis de klant, maar ook de medewerkers centraal stelt. Daarmee is te bepalen wie Groothuis is en waarom zij doet wat ze doet. Nu zeggen meer bedrijven dat, maar Groothuis handelt er naar en daarmee maak je het verschil. Zij identificeren al in het voortraject, vaak onbewust, het type klant, die veelal geen bouwexpertise in huis heeft, naar de beste oplossing voor zijn bouwvraagstuk. Bijzonder is dat zij dit volledig transparant doen en de klant meenemen in afwegingen in plaats van direct een losse offerte af te geven. Ook medewerkers stellen zij centraal door hen bijvoorbeeld echt het bedrijf en mogelijkheden te laten ontdekken en niet enkel te positioneren in waar het belang van Groothuis ligt. Zij mogen in vrijheid ontdekken waar zij goed in zijn en met de juiste begeleiding (al dan niet gecombineerd met persoonlijke ontwikkelplannen) en sterke onderlinge betrokkenheid helpen zij elkaar verder. Niet vaak heb ik bij opdrachtgevers zo’n heldere fundering mee mogen maken waarbij niet het eigen bedrijf, maar juist de klant en medewerker bepalend zijn. Inmiddels zijn zowel de klant als de medewerker profielen gemaakt en is vanuit hun behoefte gekeken naar de unieke elementen die Groothuis te bieden heeft. Komende periode staan wij voor de uitdaging dit goede gevoel bewust naar buiten te vertalen naar buiten en de merkbeleving te verankeren in marketing- en wervingsactiviteiten. Een geweldige uitdaging om vanuit mijn expertise daaraan bij te mogen dragen.

Het goede gevoel vertalen
Overkoepelend kan Groothuis oprecht zeggen dat zij voor zowel de klant als de medewerkers vanuit hun DNA verder kijkt, verder denkt en verder is. De slogan “onze inzet gaat verder” doen zij op maat voor klant en medewerker oprecht eer aan! Dit uit zich in professionele samenwerkingsvormen, manier van communiceren, inzetten van expertise, maar krijgt met name vorm vanuit de werkwaarden en motivaties binnen het bedrijf. “Dit is wie ik ben, wat ik belangrijk vind en hoe ik er in sta, als dit jouw aanspreekt voel je verbonden met mijn producten en diensten of wil je graag bij mij werken”. Ik voel mij in ieder geval wel erg sterk verbonden met dit bedrijf. De drive, nieuwsgierigheid en de ambitie om te willen verdiepen is voor mij zelfs overweldigend.

Volgend artikel:
Vorig artikel: