/ 17 januari 2018

Huzarenstukje in de zomervakantie

“Lyrisch…”, beschrijft huisvestingscoördinator Henri Kosmeijer de mening van leerlingen en medewerkers van TalentStad over het resultaat van de grote verbouwing van de Zwolse school. Die was nodig omdat de afdeling Praktijkonderwijs bij de vmbo-school introk. Tegelijkertijd kreeg het vijftig jaar oude gebouw een moderne uitstraling. Groothuis Bouwgroep en Breman Utiliteit voerden de opdracht onder grote tijdsdruk uit.

“Ik heb me wel eens afgevraagd of dit goed zou komen…”, zegt Piet van der Vegt eerlijk. De directeur Facilitair & Huisvesting wist dat er een huzarenstukje geleverd moest worden. In vier maanden een groot schoolgebouw volledig op de kop zetten, in de wetenschap dat een kleine duizend leerlingen na de zomervakantie weer les moeten krijgen. De planning niet halen zou kortom grote consequenties hebben.

“Een spannend project was het zeker”, zegt ook Bert-Jan Groothuis bij wie de opdracht een speciaal gevoel opriep. “Ik wilde dit project heel graag binnenhalen omdat ik zelf nog op deze school heb gezeten. Sinds die tijd was er in het gebouw nauwelijks iets veranderd”, vertelt Groothuis over het verouderde gebouw. Daarom is voor de aanbesteding direct contact gezocht met Breman Utiliteit, legt Dennis Grasdijk uit, die als commercieel projectleider bij Groothuis tijdens de aanbesteding nauw betrokken was. “Vanwege de tijdsdruk was een goede voorbereiding nodig. Daarom schreven we met Breman in die het gebouw al goed kende, zodat we samen een strakke planning konden maken en meerwaarde konden bieden in het voortraject door mee te denken in tijdwinst en optimalisaties.”

Toen de keuze op de combinatie viel, werd gezamenlijk concreet invulling gegeven aan tijdwinst, zeggen Dinand Veurink en Robert Westera van Breman. “Je weet nooit wat je in een bestaand gebouw aantreft. Om te voorkomen dat de tijd tegen je gaat werken, zijn we daarom met voorbereidende werkzaamheden begonnen toen de leerlingen nog op school waren. Met alle betrokken partijen hebben we veel tijd in de voorbereiding gestoken. En tijdens het project staken we veel energie in de communicatie. We hebben dagelijks overlegd om de sfeer goed te houden en problemen snel te tackelen.”

“Wat niet?”, glimlacht Kosmeijer op de vraag wat er in de school allemaal is veranderd. “Je herkent de oude situatie niet meer terug. Vroeger was het gebouw heel donker, terwijl nu overal daglicht doorkomt. De uitstraling is heel fris en past goed bij deze school”, vertelt de coördinator als hij met de bouwpartners door de verbouwde school loopt om het resultaat nog eens te bekijken. Hij loopt langs ruimtes waar aan auto’s wordt gesleuteld, waar leerlingen kookles krijgen, langs theorielokalen en eindigt in de aula, waar ook een bak daglicht naar binnen valt.

‘Wij gaan ongetwijfeld vaker samenwerken’

 

“Eigenlijk is er maar één probleem geweest”, zegt Van der Vegt tijdens de rondleiding door het pand. Hij doelt op een koffieapparaat dat tijdens de bouwperiode een aantal dagen niet meewerkte. “Aangezien dat het enige probleem was, mag je zeggen dat de bouw vlekkeloos is verlopen. Ondanks de tijdsdruk bleven Groothuis en Breman heel transparant communiceren over de keuzes die wij moesten maken. Ze hebben waargemaakt wat ze in de aanbesteding aan ons presenteerden én bleven binnen het budget. Ik kijk heel prettig terug op dit project.” Dat geldt ook voor Groothuis Bouwgroep en Breman Utiliteit. Bert Jan Groothuis: “Dit was beslist geen eenvoudig project, maar dankzij de samenwerking met vooral Zwolse onderaannemers is het heel goed verlopen. Wij gaan ongetwijfeld vaker samenwerken.”

         

Volgend artikel: