Auteur: Claudi Groothuis / 26 september 2019

Geef wat nodig is
Vanuit mijn studie bij Nyenrode is het een ontdekking hoe de theorie en praktijk op elkaar aansluiten. Wat is succesvol leiderschap voor organisaties? Conclusie: elke fase vraagt een ander soort leiderschap. Zie het als het leven; een kind moet aan de hand genomen worden, daarentegen heeft de puber vrijheid nodig. De pioniersfase van organisaties kenmerken zich door passie van de oprichter. De oprichter is automatisch de leider, zijn visie bepaalt. Toch komt iedere ondernemer op het punt dat goed nadenken over leiderschap cruciaal is voor de toekomst van het bedrijf, met name als het bedrijf groeit in omzet en personeel. Het blijkt dat er een trend is als het gaat om leeftijd van organisaties versus leiderschapsstijlen. Volgens onderzoek van Greitner worden de wisselingen van fasen ook wel crisissen genoemd. Ik vind dat een zwaar woord, en ik zou het eerder als een soort nieuw ijkpunt zien. Na de pioniersfase breekt de standaardisatiefase aan. Medewerkers worden direct aangestuurd, wat heel functioneel is om kennis over te dragen in processen. De kennis van de leider is cruciaal voor het succes van de onderneming. De fase die volgt wordt als controlerend betiteld; veel regels en kaders. Dit zorgt voor inbedding van structuren en processen. Dit kan tevens verhoudingen tussen management en medewerkers op scherp zetten. Er volgt weer een ijkpunt; de samenwerkingsfase breekt aan. Krachten bundelen. Eigenaarschap wordt laag gelegd en er wordt een appèl gedaan op het ontwikkelen van competenties. Veelal gaan organisaties nadenken over de ‘Why’. De visie wordt beschreven en de betrokkenheid is groot. Een kenmerk van deze fase is meervoudig leiderschap.

Bij een familiebedrijf als Groothuis Bouwgroep, met een leeftijd van 60 jaar, herkennen we fasen met verschillende leiderschapsstijlen. Elke stijl voegt iets toe wat op dat moment nodig is. Meervoudig en coachend leiderschap zijn stijlen die in de huidige fase passen. Naast een directie bestaat ons MT uit zes managers, die ook hun verantwoordelijkheid nemen. Veel? Op deze wijze houden we de lijnen kort; de ca. 100 medewerkers staan in rechtstreeks contact met een MT-lid. Medewerkers die zich gekend voelen is het resultaat. Net als de oranje kleur kenmerkt meervoudig leiderschap Groothuis Bouwgroep.

Wat is de rol van directie? Faciliteren, motiveren, inspireren en uiteindelijk, controleren wij. Dat noem ik dienend leiderschap/faciliterend leiderschap. Ruimte creëren en geven. Op deze manier ontwikkelen medewerkers zichzelf én leveren ze dagelijks een belangrijke bijdrage aan de continuïteit en verdere ontwikkeling van ons bedrijf. En wat is de volgende fase? Dat een MT en directie zich overbodig maakt? De tijd zal het leren. Voor nu ben in trots op ons MT. Zij geven wat nodig is!

Volgend artikel:
Vorig artikel: